Zo weersta je de vorst zonder schade aan je huis

Geplaatst op: 26-02-2018, 11:01:14

Genieten van het winterse weer is een stuk eenvoudiger wanneer het thuis aangenaam warm is. Met een aantal eenvoudige maatregelen bescherm je je huis tegen de kou en voorkom je onnodige schade.

Wanneer het vriest, ontstaat de meeste schade door geknapte waterleidingen, roepen Vereniging Eigen Huis, het Verbond van Verzekeraars en Installateursvereniging Uneto-VNI in koor. „Zorg er dan ook voor dat de kranen die minder vaak gebruikt worden, zijn afgetapt”, vertelt Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis. Dit gaat bijvoorbeeld om de buitenkraan, kranen in bijkeukens, garages of schuurtjes.

„Als water bevriest, zet het uit en dan kunnen de leidingen springen”, legt Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars uit. „Wanneer de leidingen ontdooien, spuit het water er uit. Dat kan zorgen voor schade.”

Buis waarschuwt vooral voor onbewoonde verblijven zoals vakantiehuisjes: „Vorstschade wordt niet altijd vergoed als het om onbewoonde verblijven gaat. We weten allemaal dat het daar flink koud kan worden. Let dus goed op het koffiezetapparaat en strooi zout in de wc.” Zout water bevriest minder snel.

André de la Porte raadt mensen aan spullen die vorstvrij moeten worden bewaard uit de schuur of balkonkast te halen. „Denk bijvoorbeeld aan verf die je wil bewaren. Haal die spullen naar binnen.”

Cv-installatie onderhouden

Hij hoopt ook dat mensen hun cv-installatie hebben onderhouden. „Wanneer dit niet het geval is en de ketel moet op volle toeren gaan draaien wegens de kou, dan gebeurt het regelmatig dat er iets kapot gaat.”

Dat klopt, stelt Dick Reijman van Installateursvereniging Uneto-VNI. „Als het langere tijd koud is, dan staan de telefoons bij de cv-installateurs roodgloeiend. Wie zijn ketel goed heeft onderhouden, heeft meestal geen enkele last. Maar bij installaties die langere tijd geen onderhoud hebben gehad, kan er wel eens wat kapot gaan. Zonde, want een goed onderhouden ketel is ook nog eens zuiniger.”

Hij raadt mensen aan om de cv-installatie bij te vullen met water zodat de waterdruk hoog genoeg is. „Dat is eenvoudig zelf te doen.” Wanneer de druk van de ketel daalt, stroomt het warme water minder goed door het systeem. Hierdoor geeft de verwarming fors minder warmte af en moet er meer worden gestookt om het warm te krijgen.

Houd radiatoren vrij

Zorg er verder voor dat er geen gordijnen over de verwarming hangt of er kasten voor staan. Daarmee wordt onnodig warmte verspild. Laat de radiatoren dus vrij.

Verder is het van belang om het huis, ook met dit koude weer, goed te ventileren, zegt Reijman. „Dat klinkt tegenstrijdig maar is echt belangrijk om te doen. Ten eerste is het ongezond om een niet- geventileerd huis te wonen. En niet ventileren vergroot de kans op koolmonoxidevergiftiging”, waarschuwt hij. Een kachel, geiser of combiketel die verkeerd is geïnstalleerd, kapot is of slecht werkt en op volle toeren moet draaien, vergroot de kans op vergiftiging. Het risico wordt nog groter als het verbrandingstoestel in een kleine, slecht geventileerde ruimte staat.

Bron: www.dft.nl van 26 februari 2018